søndag 19. oktober 2014

FAGFORMIDLING Oppgave 2

Dette er en oppgave som går ut på å lage en veiviser/brukerveiledning til maskeringsverktøy i  Photoshop. Dette var en ganske utfordrende oppgave, med tanke på at man trenger litt kunnskap om pc og photoshop fra før. Det går sakte men sikkert fremover ,studiet er spennende og utfordrende.

MASKERINGSVERKTØY  I PHOTOSHOP

Jeg skal lage en brukerveiledning til maskeringsverktøy i Photoshop. Jeg skal vise hvordan man klipper ut og limer det inn i et annet bilde. Først må man velge et bilde man skal jobbe med. Jeg har valgt å sette inn røyskatter i et fotografi av en skog.  Jeg har tegnet rundt røyskatten med Lasso verktøyet som ligger som nummer to øverst til venstre på verktøylinjen.



 Så gikk jeg på rediger- kopi, slik at jeg «klippet ut» røyskatten. Bakgrunsbilde er en skog og jeg gikk inn på rediger-lim inn for å sette røyskatten inn i bildet. Røyskatten vil da legge seg som et lag over selve bildet slik at man kan behandle bildet slik man ønsker. Jeg trykket Cntr  + T slik at man kan forandre på str. Slik man ønsker.



Da har jeg fått plassert røyskatten slik jeg vil ha den i bilde, og tatt på maskeringsverktøyet som er en liten hvit firkant med en sirkel inni. Den er plassert på verktøylinjen på høresiden,ved layers. Da kommer det opp en liten hvit rute ved siden av laget du er på. Man skal finjustere litt på røyskatten, så jeg trykker på den masken som er til høyre,for det er den masken man skal jobbe med.

Da har man kommet seg til å finjustere kantene rundt røyskatten. Da må man sørge for at det er svart som er fargen øverst på verktøyene på venstre side. Også velger man brush som man også finner på den samme siden. Da jevner man kantene rundt siden på røyskatten.
Man markerer det laget som ligger til venstre der røyskatten er, for at man skal justere grafikken i bildet. Man trykker på lysstyrke/kontrast, da vill det legge seg et justeringsfilter over det bilde som man har markert.

Jeg har valgt å gjøre om bilde til svart/hvit, som er en personlig favoritt hos meg. For å få til det så går man inn i Justeringer, som ligger øverst på venstre side i Ps. Da får man flere alternativer, og da trykker man på der det står svart/hvitt.
Tilslutt la jeg til litt støy i bildet ved at jeg gikk på Filter som man finner øverst på skjermen. Filter-støy-legg til støy.

Ferdig resultat.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar